Autocivilizace po vlastních?
22. září se už nějako dobu (v Evropě letos poosmé) slaví jako den bez aut. Někde hovoří o mezinárodním dni, někde o evropském. Je to svým způsobem podivuhodný den. Jak pro Evropany, tak pro Čechy zvláště. Když si uvědomíme, že životní standard, kterého si bez ohledu na všechny problémy, v srdci Evropy užíváme, je založen právě na výrobě aut, asi to v tomto spojení leckoho zarazí. Zkuste zavřít oči a představit si vaši ulici bez aut. Asi bude reálnější přistání mimozemské lodi, než chodníky nelemované vozy všech značek. Jako malý kluk si vzpomínám, kdy jsem se během prázdnin vracel z táborů, od babiček a příbuzných, na den, dva do města – ulice bývaly o víkendech nejen vylidněné, ale i vyautované. Nějaký ten motorový zázrak projel, sem tam parkoval trabant, embéčko, nebo luxusnější žigulík, ale ve srovnání s dneškem – vyprázdněno.
Zkuste si představit, že byly doby, kdy řidiči navečer neobjíždějí bloky a nehledají volné místečko. Byly takové. Já si je vybavuji už jen mlhavě, ale moji rodiče a prarodiče to pamatují. Dokonce pamatují časy, kdy exotem byl ten, kdo auto měl. Dnes? Nemáš auto, jsi exot.
Ale nechme rádoby vtipného nadhledu. Mezinárodní den bez aut není myšlen jako boj proti autům. Má připomínat, že bychom měli být menšími otroky svých plechových miláčků. Že i řidič se často stává chodcem a že je tolik věcí, které můžeme bez auta provádět a zařídit. Že je to ku prospěchu zdraví našeho i všech ostatních.
Je dobře, že tahle akce se postupně zabydluje i v Česku, které se pyšní stále větším a větším počtem vyrobených aut, přibývajících továren a momentálně se hojí nadějí, že lidé všechny tyhle auta zase začnou kupovat, protože pak budou mít práci jak v automobilkách, tak všude, kde pro ně něco vyrábějí.
On se ten den připomíná i jako den mobility. Což znamená, nebo spíš neznamená, že budeme mobilní díky vozidlům s motory. Ale že se naučíme více a častěji přemisťovat po vlastních nohách, na kolech a dalších strojích využívajících náš lidský pohon. Že se nebudeme muset proplétat uličkami v mezerách mezi zaparkovanými automobily. Že objevíme třeba vlaky jako dopravní prostředek z města do města, ze země do země. Na dovolenou k moři vlakem? Víte, že je to možné? A dokonce i pohodlné?
Vždyť každý kilometr, který absolvujeme jinak, než otočením klíčku v zapalování, nám zachová pěkných pár kubíků kyslíku. Nebo ubere hluku a prachu. Zmírní nebezpečí, že někoho tím autem porazíme, nebo že do nás jiný nabourá.
A dává nám neobyčejnou možnost někoho potkat a s někým si popovídat. Což sice za jízdy jde, ale maximálně s handsfree sadou. A to ještě riskujeme, že to někam naboříme ...
Petr Hulinský
Letouny CASA už jsou hrozbou i pro občany České republiky
Tragikomický příběh s letouny CASA zdá se být nekonečným. Náčelník Generálního štábu Armády České republiky Vlastimil Picek v pondělí zakázal létání na všech čtyřech letadlech CASA C-295, dokud nebude prošetřeno, proč měl jeden z letounů technické problémy.
Petr Hulinský
Protikorupční strategie hlavního města Prahy musí být přísnější
Připravovaná Protikorupční strategie hlavního města Prahy představuje určitě krok správným směrem. Přimlouval bych se však za další rozšíření navrhovaných opatření, zejména směrem k co nejúplnějšímu zveřejňování zakázek na internetových stránkách hlavního města. Zatímco stávající návrh počítá s jejich zveřejněním až po skončení soutěže, osobně bych uvítal, pokud by všechny zakázky v hodnotě přes jeden milion korun bylo možné sledovat na webu města průběžně po celou dobu výběrového a schvalovacího procesu a následně v i době jejich plnění.
Petr Hulinský
Obrana Prahy aneb v čem se ministerstvo financí mýlí
Systematické tažení ministerstva financí proti hlavnímu městu se zaštiťuje líbivými hesly o nespravedlivém rozdělování peněz. Odvolává se na několikanásobně větší příjem peněz na jednoho obyvatele, než mají menší sídla v republice, a chce novým modelem rozpočtového určení daní Praze sebrat 2,2 miliardy korun ročně. Přitom však účelově pomíjí řadu skutečností, kterými se Praha odlišuje nejen od ostatních měst a obcí v české kotlině, ale dokonce i od jiných evropských metropolí.
Petr Hulinský
Vládní boj proti korupci je bez zrušení anonymních akcií falešný
Velice mě zaujala čísla, která nedávno zveřejnilo Sdružení zIndex. To zkoumalo 50 firem s nejasnými vlastníky, které v letech 2007 až 2009 získaly zakázky nejméně za 100 milionů korun. K nim pak přidalo finanční data, jež firmy uveřejňují v obchodním rejstříku, převedená na ukazatele výnosnosti vlastního jmění a výnosnosti investic. Vyšlo najevo, že firmy s netransparentní vlastnickou strukturou jsou jednoznačně ziskovější. Rozdíl činí 23 až 70 procent.
Petr Hulinský
Bratři Mašínové jako hrdinové? Pro mě jsou vrazi
Sdílím odpor většiny společnosti k vyznamenání bratrů Mašínů. Vždyť o jakém hrdinství a protikomunistickém odboji můžeme v jejich případě mluvit? Bratři Mašínové zabíjeli nevinné lidi. Pro mě jsou prostými vrahy.
Další články autora |
Studentky rozrušila přednáška psycholožky, tři dívky skončily v nemocnici
Na kutnohorské střední škole zasahovali záchranáři kvůli skupině rozrušených studentek. Dívky...
Tři roky vězení. Soud Ferimu potvrdil trest za znásilnění, odvolání zamítl
Městský soud v Praze potvrdil tříletý trest bývalému poslanci Dominiku Ferimu. Za znásilnění a...
Takhle se mě dotýkal jen gynekolog. Fanynky PSG si stěžují na obtěžování
Mnoho žen si po úterním fotbalovém utkání mezi PSG a Barcelonou postěžovalo na obtěžování ze strany...
Školu neznaly, myly se v potoce. Živořící děti v Hluboké vysvobodili až strážníci
Otřesný případ odhalili strážníci z Hluboké nad Vltavou na Českobudějovicku. Při jedné z kontrol...
Rusové hlásí průlom fronty. Ukrajinská minela jim přihrála klíčové město
Premium Jako „den průlomů“ oslavují ruští vojenští blogeři pondělní události na doněcké frontě, kde se...
Nikdy nekončící hrozba. Finsko si zvyká na nový vztah s Ruskem
Ozbrojení finští pohraničníci na běžkách střeží východní část země, nejnovější a nejdelší hranici...
Lesy chce předat mnichům bez soutěže. Smlouvu nachystal starosta předem
Premium Mohlo to být jedno z rozhodnutí, jakých města jako osmitisícové Milevsko udělají ročně stovky....
Stavební úřady se děsí novely, mluví o nejistotě a nabírají nové pracovníky
Stavební úřady napříč republikou se obávají reformy stavebního zákona. Kvůli nárůstu práce tak...
VIDEA TÝDNE: Potvrzený trest pro Feriho, živořící děti a Kobajašiho veleskok
Soud v Praze tento týden potvrdil exposlanci Dominiku Ferimu tříletý trest za znásilnění. Strážníci...
Stavební parcela 60 512 m2, Draženov - Domažlice
Draženov, okres Domažlice
2 538 375 Kč
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2379x
Více o autorovi na www.hulinsky.cz