Nikdy jsem nejel MHD a jsem na to hrdý
Pořád si však myslím, že se jedná o nejlepší způsob dopravování nejen po velkém městě. Můžete mi teď spílat, že za ty ceny, které hlavně hlavní město letos nasadilo, se vyplatí jezdit načerno a raději riskovat útěk před revizorem nebo občasnou pokutu. Nedávno jsem si však počítal, na kolik, by mě vyšlo každodenní cvakání lístků a pořád ještě je roční lítačka nejlevnější. Ač se to zdá nemožné, tak například v sousedním hlavním městě Rakouska se na jednotlivé jízdenky, jak se říká, našinec nedoplatí. Tam opravdu necháte za den v tramvajích a podzemce majlant.
Ale to jsem se už dostal příliš daleko zeměpisně i tématicky. Hodně se nyní debatuje o jednotlivých parkovacích zónách. Pražané i dojíždějící lamentují, že za chvíli bez rezidenční karty nebo placení nezaparkujeme ani v obchodních zónách na okraji města. Něco pravdy na tom bude. Jde o to, jestli to bude proto, že se všude budou vybírat peníze, anebo proto, že nebude kde zastavit auto. Ministerstvo dopravy odhaduje, že jen letos přibude sto tisíc nových vozů. Pár starých skončí v bazarech, pár kusů asi i na vrakovištích, ale určitě přibudou rychleji, než novorozenci. Ukazuje se, že se asi máme a budeme mít natolik dobře (ne všichni), že najdeme v peněženkách dost prostředků na další auto do rodiny, firmy a na jeho provoz.
Jenže, je to i znamením, že lenivíme. Autem jezdíme i pro noviny do trafiky za rohem. Nákup bez auta, jak dokazují návaly a zácpy kolem nákupních center, si už mnoho z nás nedokáže představit. A rostou nové a nové generace dětí, které za chvíli nebudou vědět, jak vypadá metro a kudy se leze do autobusu. Natož, kde se kupují jízdenky a kudy se tou prapodivnou dopravou vůbec dostat na vysněné místo.
Myslím si, že peníze vynakládané na obecní blaho by se daly vynakládat účelněji, snad by pak zbylo víc na levnější veřejnou dopravu. Nejsem dvakrát nadšený z myšlenky, že do centra města by se mělo vjíždět jen za poplatek, ale když denně koukám na posunující se čtyřkolky, asi ani nám nic jiného nezbude. Němci už sáhli alespoň k poplatkům pro staré rachotiny.
Přesto bychom se problémům vyhnuli, kdyby každý, kdo se všude chlubí, jak si už nepamatuje, jak vypadá tramvaj zevnitř, tenhle prostředek zkusil. Třeba by v něm narazil na exministra zahraničí a europoslance Josefa Zielence a dokonce na eurokomisaře Vladimíra Špidlu. Oba jsou živoucím příkladem toho, že používat „socku“ místo limuzíny je, alespoň podle jejich zkušeností z velké Evropy, hodně „in“. Kdyby jejich příkladu následoval aspoň každý desátý každodenní uživatel auta, možná bychom žádné zóny a mýta nepotřebovali. A ten, kdo by se chlubil nepoužíváním MHD, by byl konečně za blbce ...
Petr Hulinský
Letouny CASA už jsou hrozbou i pro občany České republiky
Tragikomický příběh s letouny CASA zdá se být nekonečným. Náčelník Generálního štábu Armády České republiky Vlastimil Picek v pondělí zakázal létání na všech čtyřech letadlech CASA C-295, dokud nebude prošetřeno, proč měl jeden z letounů technické problémy.
Petr Hulinský
Protikorupční strategie hlavního města Prahy musí být přísnější
Připravovaná Protikorupční strategie hlavního města Prahy představuje určitě krok správným směrem. Přimlouval bych se však za další rozšíření navrhovaných opatření, zejména směrem k co nejúplnějšímu zveřejňování zakázek na internetových stránkách hlavního města. Zatímco stávající návrh počítá s jejich zveřejněním až po skončení soutěže, osobně bych uvítal, pokud by všechny zakázky v hodnotě přes jeden milion korun bylo možné sledovat na webu města průběžně po celou dobu výběrového a schvalovacího procesu a následně v i době jejich plnění.
Petr Hulinský
Obrana Prahy aneb v čem se ministerstvo financí mýlí
Systematické tažení ministerstva financí proti hlavnímu městu se zaštiťuje líbivými hesly o nespravedlivém rozdělování peněz. Odvolává se na několikanásobně větší příjem peněz na jednoho obyvatele, než mají menší sídla v republice, a chce novým modelem rozpočtového určení daní Praze sebrat 2,2 miliardy korun ročně. Přitom však účelově pomíjí řadu skutečností, kterými se Praha odlišuje nejen od ostatních měst a obcí v české kotlině, ale dokonce i od jiných evropských metropolí.
Petr Hulinský
Vládní boj proti korupci je bez zrušení anonymních akcií falešný
Velice mě zaujala čísla, která nedávno zveřejnilo Sdružení zIndex. To zkoumalo 50 firem s nejasnými vlastníky, které v letech 2007 až 2009 získaly zakázky nejméně za 100 milionů korun. K nim pak přidalo finanční data, jež firmy uveřejňují v obchodním rejstříku, převedená na ukazatele výnosnosti vlastního jmění a výnosnosti investic. Vyšlo najevo, že firmy s netransparentní vlastnickou strukturou jsou jednoznačně ziskovější. Rozdíl činí 23 až 70 procent.
Petr Hulinský
Bratři Mašínové jako hrdinové? Pro mě jsou vrazi
Sdílím odpor většiny společnosti k vyznamenání bratrů Mašínů. Vždyť o jakém hrdinství a protikomunistickém odboji můžeme v jejich případě mluvit? Bratři Mašínové zabíjeli nevinné lidi. Pro mě jsou prostými vrahy.
Další články autora |
Atentát na Fica. Slovenského premiéra postřelili
Slovenského premiéra Roberta Fica ve středu postřelili. K incidentu došlo v obci Handlová před...
Fico je po operaci při vědomí. Ministr vnitra mluví o občanské válce
Slovenský premiér Robert Fico, který byl terčem atentátu, je po operaci při vědomí. S odkazem na...
Fica čekají nejtěžší hodiny, od smrti ho dělily centimetry, řekl Pellegrini
Zdravotní stav slovenského premiéra Roberta Fica je stabilizovaný, ale nadále vážný, řekl po...
Pozdrav z lůžka. Expert Antoš posílá po srážce s autem palec nahoru
Hokejový expert České televize Milan Antoš, kterého v neděli na cestě z O2 areny srazilo auto, se...
Drahé a rezavé, řeší Ukrajinci zbraně z Česka. Ani nezaplatili, brání se firma
Premium České zbrojařské firmy patří dlouhou dobu mezi klíčové dodavatele pro ukrajinskou armádu i tamní...
Porodnost Arabů razantně klesá, přelidnění však Blízký východ straší dál
Porodnost v arabských zemích za posledních několik let zaznamenala přes sílící přítomnost...
V Maďarsku po nehodě na Dunaji havaroval motorový člun, dva lidé zemřeli
Dva lidé zemřeli při lodní nehodě na řece Dunaj severně od maďarské metropole Budapešti, uvedla v...
Novotný by měl z ODS odejít sám, míní Stanjura. Děkuji za názor, řekl starosta
Místopředseda ODS Zbyněk Stanjura by uvítal, kdyby se starosta pražských Řeporyjí Pavel Novotný...
Volby by vyhrálo hnutí ANO s 32 procenty, s SPD by mělo vládní většinu
Sněmovní volby by nyní vyhrálo opoziční hnutí ANO s 32 procenty hlasů. Na druhém místě by byla s...
Pronájem byt 2+kk Čáslav 41 m2
Čáslav, okres Kutná Hora
11 000 Kč/měsíc
- Počet článků 90
- Celková karma 0
- Průměrná čtenost 2379x
Více o autorovi na www.hulinsky.cz